طی ماههای اخیر و با جدیتر شدن جنگهای تعرفهای ترامپ بر کالاهای وارداتی چینی، شهروندان آمریکایی از سکوی فضای مجازی در اینستاگرام و توئیتر برای بیان شکایات و نارضایتیهای خود از وضعیت معیشتی شان استفاده میکنند.
تحلیلگران اقتصادی می گویند تعرفهها هزینههای زیادی همچون اختلال در زنجیرههای تأمین، افزایش هزینهها برای کسبوکارها، از دست دادن صدها هزار شغل و در نهایت افزایش قیمتهای مصرفکنندگان را به اقتصاد کلان تحمیل کرده اند. طبق یافتههای تحقیقات شرکت خدمات مالی «آلیانس ترید» بیش از نیمی از شرکتهای مستقر در آمریکا که جامعه هدف این مطالعات بودند، قصد دارند تا با افزایش قیمت محصولات خود، هزینه تمامشده را به گردن مصرفکنندگان آمریکایی بیندازند. در ادامه تعدادی از گلایههای شهروندان آمریکایی از رویکرد مالیاتی ترامپ آمده است:
همه چیز گران خواهد شد
یک روزنامهنگار از رئیس ناتو پرسید: «یک کشور را نام ببرید که چین در ۴۰ سال به آن حمله کرده باشد؟» او نتوانست حتی یک کشور را نام ببرد. میدانید چرا؟ چون چینیها حتی نمیدانند که شما (آمریکایی ها) آنها را یک تهدید میدانید. آنها پول خود را صرف توسعه میکنند، نه ساخت سلاح.
ما باید (اجناس) چینی بخریم،این تنها راه شکست ترامپ است
خود مردم آمریکا به چنین شرایطی رای دادهاند
شاید حتی احمقترین هواداران ترامپ هم بالاخره بفهمند که ترامپ با تعرفهها فقط شهروندان آمریکایی را مجازات میکند، نه کشورهای دیگر را.
ترامپ بایدن را سرزنش خواهد کرد. این چیز جدیدی نیست. تا زمانی که آمریکاییها کورکورانه حرفهای او را بپذیرند، چیز جدیدی نیست.
بیایید دیگر آنها را تعرفه ننامیم. آنها مالیات هستند. طنز ماجرا اینجاست که این حزب جمهوریخواه دهههاست که با صدای بلند از «بد بودن مالیاتها» صحبت میکند. در عین حال، مالیاتهای سنگینی بر کالاها وضع شده که مصرفکننده آمریکایی باید بار هزینههای آن را تحمل کند.